oria milano


Richard Goode pianista

 

"Ci sono molti giovani pianisti brillanti, e ci sono alcuni vecchi pianisti saggi , che mostrano con naturalezza la loro sapienza in tutto ciò che fanno , senza protagonismi o elaborati virtuosismi : Richard Goode è uno di questi. "

The Telegraph- Febbraio 2012


Richard Goode , lodato per la sua musicalità dotata di enorme potere emozionale , profondità ed espressività, è internazionalmente riconosciuto come uno degli attuali punti di riferimento interpretativi della musica classica e romantica.

Suona regolarmente con la orchestre più famose , tiene recitals nelle capitali mondiali della musica, e le sue registrazioni sono universalmente lodate da una vasta e devota schiera di estimatori.


Nato a New York, Goode ha studiato con Nadia Reisenberg al Mannes College of Music e con Rudolf Serkin al Curtis Institute. I numerosi premi ottenuti nel corso degli anni comprendono fra l’altro il Young Concert Artists Award, il Primo Premio al Concorso Clara Haskil , l’Avery Fisher Prize, e un Grammy Award ottenuto insieme al clarinettista Richard Stoltzman. La sua prima esecuzione del ciclo completo delle Sonate di Beethoven a New York nel 1987/ 88 fu accolta dal New York Times come “uno degli eventi più importanti e memorabili della stagione” e più recentemente Goode ha ripetuto l’intero ciclo alla Queen Elizabeth Hall di Londra nel 1994 e 1995.


Goode continua  a suonare ai più alti livelli in Europa e negli Stati Uniti e la stagione 2011/12 lo ha visto suonare fra l'altro con la Los Angeles Philharmonic  e Dudamel, la Boston Symphony e Morlot e in  recitals a Londra alla Royal Festival Hall e alla Wigmore Hall, a Parigi, Madrid, Budapest e negli Stati Uniti.

La stagione 2012/2013 vede Goode impegnato con la Budapest Festival Orchestra diretta da Langrée, con la Tonhalle Orchestra e Zinman, con la Danish National Symphony e Schønwandt, con la Bergen Philharmonic Orchestra e Mark Elder e in tour negli Stati Uniti con la Orpheus Chamber Orchestra.

In recital , Goode è in cartellone alla Wigmore Hall di Londra, alla Glasgow Royal Concert Hall, al Konzerthaus di Berlino, alla Bridgwater Hall Manchester, al De Singel di Anversa e nelle sale più importanti negli Stati Uniti, tra le quali la Carnegie Hall di New York.


Artista in esclusiva di Nonesuch, Goode nel corso degli anni ha inciso più di due dozzine di dischi , spaziando dai programmi solistici alla musica da camera ,dai lieder ai Concerti con orchestra. La sua registrazione dei cinque Concerti di Beethoven con la Budapest Festival Orchestra  diretta da Iván Fischer, pubblicata nel  2009, è stata nominata per un Grammy Award, e molto lodata dalla critica internazionale . Il Financial Times l'ha definita "una pietra miliare delle incisioni beethoveniane" .

La sua registrazione in 10 cd  del ciclo completo delle Sonate di Beethoven, eseguito per la prima volta da un pianista americano, ebbe una nomination al Grammy e il riconoscimento del  Gramophone Good CD Guide.  Tra le altre importanti  registrazioni, ricordiamo le Partite di Bach , una registrazione in duo con Dawn Upshaw e i Concerti per pianoforte di Mozart con la Orpheus Chamber Orchestra.


Richard Goode è co-direttore artistico con Mitsuko Uchida del Festival e della Music School di Marlboro nel Vermont (USA).


St-Louis Post     January 18, 2015 

Music review: Robertson, SLSO start the new year off right


On Saturday night at Powell Symphony Hall, most of the seats were taken. It was small wonder, given the program and its participants.

Wolfgang Amadeus Mozart, represented by his Piano Concerto No. 17 in G major, K. 453, and by the Symphony No. 41 in C major, K. 551, “Jupiter,” provided the draw for much of the audience. Robertson, as is his wont, found two other pieces to complement the master’s work, and started each half of the program with one of them.

The richest treat was the performance by pianist Richard Goode. One of the greatest American pianists of his or any generation, Goode performs with deceptive ease; he plays with complete mastery of his instrument and the score, and without histrionics.

Goode’s is the kind of pianism that makes the listener lean forward in her seat, so as not to miss any aspect of his performance. His quiet energy, sensitivity and understated confidence, and a delicacy that underlined his consummate skill, made this a performance not to be missed.

He had solid support and understanding from Robertson and the orchestra. There was great work from the woodwinds, and from principal flute Mark Sparks, in particular. A sense of the pleasure of making great music flowed from all concerned.Sarah Bryan Miller


BOSTON GLOBE -NOVEMBER 04, 2014

Richard Goode beautifully navigates late Beethoven

 "If Goode’s choices underscored Beethoven’s audacity, the magnitude of his technique reaffirmed Beethoven’s grace. Goode’s touch was unfailingly deep, solid, and resonant even in soft passages, lending definition and intent to every note. And his virtuosity was invisibly profound, making Beethoven’s most awkward passages feel natural. It is no small feat to have such knotty music seem to fall effortlessly into place."    Matthew Guerrieri


Financial Times  -July 30, 2014

Mostly Mozart Festival, Avery Fisher Hall, New York


An all-Mozart programme was dominated by pianist Richard Goode

With the inimitable music-director Louis Langrée manning the podium - a post he eventually shares with various guests of varying repute - the hum-along agenda began with the Don Giovanni overture and ended with the Jupiter Symphony. ....In between came the A-major Concerto, K.488, an extraordinarily rewarding vehicle for that most poetic of pianists, Richard Goode.

....Still, the evening was dominated by Richard Goode at the keyboard. In an exquisitely nuanced performance of the joyful concerto, he sustained warmth and tension, also beguiling restraint within a persuasive aura of spontaneity. Never succumbing to interpretive flash or indulgent mannerism, he savoured precious detail here and, in comparable, compatible measure, a grand, heroic line there. Ever subtle and ever supple, he maintained a fragile fusion of virtuosity and introspection. Langrée and his cohorts provided remarkably sympathetic support.

 Long, long ago, Goode studied with two uniquely expressive masters of the old school, Rudolf Serkin and Mieczysław Horszowski. Obviously he learned their lessons well.

Martin Bernheimer


Bach

Partita nr.5  Praeambulum                                 

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